Målen för nästa år

Det tog ett tag innan träningsglädjen infann sig igen efter Kalmar (ja, jag ska sluta tjata om Kalmar. Om ett tag, låt mig suga på den karamellen ett tag till!). En sisådär 6 veckor där jag varvade förkylningar med att känna mig omotiverad, alternativt seg och långsam. Sedan så kom energin plötsligt tillbaka! Ett intervallpass löpning kändes lätt och vips så var jag igång igen! Inte lika mycket som inför min Ironman (tur är väl det), men ändå ganska kontinuerlig träning.

Med träningslusten kom även suget på att bli bättre nästa år, jag vill ju bli snabbare både på simning, cykel och löpning. Det kanske hade varit smartare att satsa på en gren, men hey, allt är ju så kul! För att ha motivation till hösten och vinterns träning så har jag även gjort upp några mål för säsongen 2016. Det finns såklart även en tanke med de olika målen.

Efter att mest ha tränat upp min distans denna säsong, vill jag bli en snabbare löpare till nästa år. Jag har satt upp som mål att springa milen under 50 minuter (har gjort det en gång tidigare på bana, men jag vill klara det på ett 10-km lopp på asfalt också) och halvmaran under 2 timmar (egentligen vill jag nog springa ännu snabbare…). Status på milen är strax över 51 minuter, och halvmaran sprang jag på 2:03 i höstas. Det stora målet får bli Göteborgsvarvet i maj, och sedan så får jag planera in ett trevlig millopp.

Jag vill ju dessutom bli en starkare cyklist och jag känner nästan att jag är sämre tränad nu än inför Vätternrundan 2012. Då cyklade jag nästan inget under vintern, men gjorde inte så mycket annat under våren istället. Framför allt så utmanade jag mig och körde med snabba(re) cyklister. I år har jag mest kört själv, alternativt lett pass där jag känt mig bekväm med farten. Så inför nästa säsong blir det till att utmana mig själv och cykla med snabbare cyklister. Våga bli tokslut och bli avhängd. Och det stora målet blir att köra Vätternrundan på under 10 timmar!

Styrketräning är ju bra, föra att hålla för allt det andra. Jag gillar egentligen att styrketräna. Jag har lätt att bygga muskler och är rätt stark. Problemet är att det är svårare att ha konkreta mål i styrketräningen. Att kroppen håller framöver är inte alltid nog för mig. Så nu ska jag uppgradera en utmaning och damma av en annan! En utmaning jag haft länge är att ta 70% av min kroppsvikt i bänkpress. En sisådär 6-8 reps i alla fall. Jag känner att det är görbart nu, och så fort det faktiskt är gjort så blir nästa mål att ta 60 kg i bänkpress. Typ min kroppsvikt, som dock varierar en hel del. Det andra blir att ta upp målet 10 chins. Klarar typ 1-2 nu så det är en bit kvar. Detta borde vara motivation nog att ta mig iväg till gymmet, och väl där kör jag gärna på!

Och vad ska allt detta mynna ut i då? Jo, jag har även anmält mig till en halv Ironman i Jönköping nästa sommar! Fortfarande en lång tävling, men inte lika krävande träningsmässigt som en hel IM. Det är svårt att sätta ett tidsmål på en triathlontävling då banorna kan variera så, men oberoende av banprofil (förutom kanske AXTRI) vill jag vara så pass tränad att jag kan ta mig runt under 6 timmar.

Flera mål och flera tävlingar än i år. Dessutom med tidsmål istället för bara genomförandemål. Vi får väl se vad det blir av det och hur nöjd jag är när jag gör bokslut över säsongen 2016. Nu är jag i alla fall taggat till tusen!

Tagged ,

2 thoughts on “Målen för nästa år

  1. Sandy says:

    Heja! Och Jönköping är inte lika långt att åka för att heja 🙂

    Like

  2. […] men orkar inte vara lika disciplinerad som inför Kalmar IM. Men för att klara av nästa år mål så får jag nog ta tag i det här […]

    Like

Leave a comment